2010-05-15

Magiskt På Kôrrgårn

Jag vet vad ni tror då ni läser titeln men det är inte någon satanistisk rit det handlar om det kan jag försäkra er om ;P
Men jag vill nu såhär innan jag lägger mig för natten och med minnen färska ifrån i afton berätta för er om hur jag och Therese spenderade kvällen och natten.

Vi hade suttit och myst med film en lång stund innan vi bestämde oss för att ta oss en promenad utåt, då det ändå var lördag och då vi visste att folk var ute och festade. Dessutom tänkte vi passa på då det hade varit så fint väder under dagen med sol vilket ledde i sin tur till en varm afton *Sommarkänslor*
Först var vi till "Köpis" där vi träffade en massa bekanta på ute serveringen, vi gick aldrig in då vi varken hade lust eller pengar för det. Efter en stund vandrade vi vidare, men innan vi drog oss hem så beslutade vi för att ta en titt på kôrrgårn innan vi gick hem till sängen.

Vad jag inte visste var att Sunne kommun ska ha lagt ned en hel del pengar på att bygga ut och förnya kôrrgårn, så det jag kom att se när vi väl kom dit fick mig att tappa andan.

Det som en gång var ett stort fält bredvid "gamla" kôrrgårn hade nu blivit utbyggd mark, man hade planterat nya blommor och det var upplyst i princip överallt med strategiskt placerade spotlightlampor, vackra promenadstigar löpte om vartannat och i mitten kunde man ana en grund konstgjord sjö där botten också var upplyst med lampor. Från kortsidan av den avlånga sjön så löpte det en vatten trappa ca 200 meter uppför och i slutet av den låg det en , vad jag tror är, minneslund. Minneslunden hade två stora tak byggt osymetriskt i trä som liknade stora blad som löpte från marken och välde över en där man satt på avlånga parkbänkar med en bred granitvägg med ojämn yta som rygg stöd. På denna plats fick man en utsikt som hette duga i och med att den låg på en upphöjd kulle. När jag och Therese satt där och var som slukade av atmosfären och den häftiga känslan så kunde vi höra kattugglor (Eller var det pärlugglor?) hoa i skogen. Jag lockade på den med liknande visslingar och fick svar många gånger, skithäftigt! ^^
Vi hörde även sorlet långt bort ifrån "Torget" där alla unga festade vidare eller åt mat vid korvkioskerna efter att nattklubbarna hade stängt, när vi tittade över de nybyggda så såg vi även ett rådjur springa över de nyklippta gräsmattorna för att senare försvinna in i mörkret där fältet startade på nytt.

Jag vet att jag kommer att återvända fler nätter dit bara för att känna lugnet och tystheten. Ska se om jag inte kan få ta riktigt fina kort för att visa er hur det ser ut, det kändes så fantastiskt magisk att få vara där högt upp på kullen och känna de varma vindarna mot kinderna. Jag blev välkomnad av naturen på finaste sätt den här kvällen och det var länge sedan jag fick bevittna nå så grannt.

Men nu är jag trött, min klocka visar 03.11 så det är dags för mig att avsluta skrivandet och sikta mig in på sängen. Sov gott allihopa så hörs vi nästa gång!

MVH



VärmlandsLexikon: Kôrrgårn=Kyrkogården, grannt=Vackert, fint

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar