2010-06-09

Spännande joggingtur och superdag!

Idag fick jag mig en utav de där klassiska rycken och fick bara en sådan lust att döda lite tid med att göra kroppen en tjänst, att jogga. Jag har haft ett sug att vilja träna ett bra tag nu men det har aldrig blivit av, var flera år sedan jag jogga sist :P Sagt och gjort, kort efter att jag hade lämnat Heddy på dagis så satte jag på mig bekväma och lämpliga kläder och började jogga upp emot elljusspåret (OK, jag fick powerwalka mellan korta sträckor men det gav sig till slut när jag väl var uppe i skogen, så då kunde jag jogga på allvar). Jag njöt i min joggingstund av den gröna naturen och fann en liten stig långt in vid slutet av spåret där det vänder in tillbaka till civilisationen, där tog min nyfikenhet överhanden. Jag fortsatte längs den lilla stigen för att jag ville se vart den tar slut. Det tog inte särskilt lång tid innan jag började upptäcka färska älgspår i storleken av min öppna näve i leran framför mig, det ackompanjerat med brutna kvistar och mosade sniglar.

-"Jaha!...", tänkte jag, "...det ha varit älg här för en stund sen."

JO JUST DET! FÖR EN STUND SEN! xP *Doh*
Efter en stund blev det plötsligt tvärtyst och det kändes som om jag krockade med en vägg av spänd energi i luften. Det enda jag såg framför mig var grönska men jag VISSTE att det fanns något framför mig i lövverket. Jag höll andan en stund, lyssnade och kände efter för allt jag var värd, var det något i buskarna framför mig? Utan att behöva tveka särskilt länge så vände jag sakta på mig och började gå tillbaka till spåret, jag ville inte chansa med en eventuellt pisst off älg. När jag ökade takten en aning kunde jag höra på avstånd hur det rörde sig någonstans och hur det knakade i grenar, men det var inte förrän jag kom på spåret som jag vågade jogga (eh, springa?) igen. En sak är säker, oavsett vilket så litar jag till 100% på mina naturliga och övernaturliga instinkter! Jag är inte rädd för vilda djur eller för djupa skogar, men jag har trots det respekt för dem. Speciellt då vi talar om en oberäknerlig älg och inte en björn, varg eller ett lodjur som sticker direkt mot motsatt håll så fort de känner den minsta lukt av dig!
Men en dos adrenalin i blodet så gick det förvånansvärt lättare att ta sig fram (Nähä?! :D) och jag fortsatte spåret upp längs berget och ner vidare genom hembyggdsgården. När stigen tog slut tog även energin slut men jag var ändå nöjd. På vägen hem så tog jag mig ett snabb besök in till Andreas för att snacka skit. Väl hemma så suktade jag efter duschen nå enormt och jag kände mig verkligen värd det!

Resten av dagen gick som på räls, jag hämtade Heddy och vi gick på en shoppingrunda genom Sunne. Så nu har hon nya shorts bland annat och vi avslutade det hela med pizza till middag och färska blåbär till efterrätt ^^ <3
Det enda jag ska göra nu är att njuta av min lugna stund och se om jag kommer få någon saftig träningsvärk till imorgon (Det känns redan nu nämligen :P).

Och jag lär ta mig en jogging runda igen, oavsett älg eller andra djur, för så här pigg och positiv som jag blev efteråt har jag inte varit på länge. Kanske var just det jag behövde för att må som allra bäst! Varför kan inte alla dagar vara så här bra som det var idag?? (Ja, om man bortser från "älg-incidenten", den kan jag nog vara utan i fortsättningen :D)

Så nu vet ni, akta er för älg i skogen och var rädd om er! ;)


MVH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar