2010-05-03

Dumm-a-re Kan Ingen Vara...


Nu ska ni få skratta lite och denna bjuder jag på!

Det var väl såhär va att jag skulle ta bussen upp till Torsby idag för att stämma en träff med personalen på det lokala folkbiblioteket i kommunen. Men det där med att ta kollektivtrafiken till hjälp visade sig vara svårare än vad jag först anat, jag skyller allt på att jag var trött som ett aber och att jag inte åker med varken buss eller tåg så förbaskat ofta (Och det gör jag verkligen inte heller :P).

I alla fall, till skott! Jag skulle som sagt ta bussen på morgonen efter att jag dumpat mitt lilla troll på dagis, så efter första promenaden så var det dags att ta sig en andra och traska ner till tåg/buss stationen nere i Sunne, so far so good. Det var dock när jag stod vid stationen och såg de första bussarna smita förbi utan att knappt stanna som jag började bli lite fundersam, vart stack dom och skulle jag ha skyndat mig fram till att ta någon utav dem?
För att besvara mina frågor så tog jag mig tid att prata med en chafför som stod och tog sig en cigg utanför sin buss (Den gick till Södra viken) medan han väntade på att tiden skulle rinna förbi.

"Ursäkta, har du en buss- eller tågtidtabell som jag kan få sno? Skulle vara bra att ha sen så är jag lite fundersam över om det verkligen går en buss vid 8 eller inte"
Han kisade med ögonen i den starka morgonsolen medan han låter ett stort bloss försvinna med vinden och hinner knappt blåsa ut all rök innan han svarar, "Jo, det ska det göra, buss 202 kommer sen tillbaka efter en snabbvända runt 8.15. Sen så kommer det ett tåg vid 7.55 ungefär så du kan ju ta den ifall du vill komma iväg lite tidigare"
Va bra tänkte jag medan jag nöjd tackade honom och gick emot tågplatån några meter bort. Och mycket riktigt kom det ett tåg vid kl:8 som lovat och utan att bry mig så mycket så gick jag in och satte mig. Men i all min bekvämlighet och dagdrömmande märker jag plötsligt att någonting har gått mycket mycket snett då jag ser att tåget börjar röra sig åt fel håll än dit jag ska. Vad i helve...?!

Högtalarröst: "Ja mina damer och herrar då var vi på väg emot Karlstad och Kristenehamn..."

What the fuck?! Nej! Jag ska inte till Karlstad, och verkligen inte Kristenehamn, STOPP!!!

Med orden ekande i skallen och med lite smått "panik in the garden" känsla var det bara att rycka tag i den första tågpersonal jag ser, nämligen den kvinnliga konduktören. Hon försöker då i all hast att nå tågchaffisen via sin walkietalkie så jag kanske kunde få en chans att stanna borta vid Kolsnäs stationen (En annan del av Sunne som ligger relativt nära tåg/buss stationen) men misslyckas då vi susar förbi just den stationen i samma sekund som hon får kontakt med honom. Skit...

Nästa försök var Rottneros (Nästan en mil utanför Sunne, långt men fortfarande gång avstånd tack vare gång- och cykelvägen!) så jag tryckte på stoppknappen i hopp om att han kunde stanna där, detta misslyckades också fatalt och det enda jag fick i respons av konduktören var "Vi stannar inte vid Rottneros på tillbakavägen till Karlstad utan på vägen till Sunne. Den enda station du kan hoppa av vid är i Västra Ämtervik" (Där sket sig ytterligare en och en halv mil och ingen gång- eller cykelväg. Skit skit skit!!). Under tiden som allt detta händer så ringer jag febrilt efter min stackars trötta mor som är på väg till Torsby och säger till henne att hon ska först till Rottneros........sen till Väst Ämtervik.......ja, ni förstår nog varför :D

Men! Fan den som ger sig och ibland har till och med jag flyt i tragiska situationer! Fru Fortuna log mot mig denna dag (Om det var menat eller om det var i ren nåder vet jag inte säkert) så när jag kom till Väst Ämtervik stationen så såg jag min granne stå och hjälpa en en dam med några väskor in på tåget, vilken tur att han skulle hem och att han är taxichaffis! *Tatadaaaaa superidé*
Så efter att ha frågat snällt om snålskjuts hem så var jag efter mycket om och men hemma igen och kunde vänta in min mor i Sunne så att hon kunde hjälpa mig bort till Torsby.

Nu kanske ni undrar varför jag i helvete inte lyckades lista ut att tåget skulle till Karlstad istället för Torsby. Jo, för det första så litade jag på busschaffisen som sa att ett tåg skulle komma vid 7.55 och att det skulle gå till Torsby. För det andra så kom tåget ifrån Karlstad hållet så jag trodde då automatiskt att tåget skulle fortsätta vägen fram till Torsby istället för att vända tillbaka till Karlstad (Och sen när har tågen spontant ändrat riktning om jag får fråga?!). Och för det tredje så litade jag så fast på de första två punkterna att jag inte ens tittade på skyltarna till tåget utan bara gick in och satte mig.

Slutsatsen av detta är att jag kände mig som en idiot och att jag är glad att jag är hemma och att det gick såpass bra som det ändå gjorde....till slut. Så nu ska jag ta av mig mina solglasögon och sova en lur i soffan tills jag blir som folk och ska hämta Heddy från dagis

Natta och ha det med er! Skratta inte ihjäl er nu >.<

MVH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar