2010-05-01

Tvättnötter

Idag tänkte jag att jag skulle ta och berätta lite om tvättnötter.
Vad är då tvättnötter undrar ni? Jo, det är en mildare och miljövänligare version av tvättmedel. Det kan förvisso användas till mycket mer än att bara tvätta kläder med om man söker upp olika recept och dyl på nätet. Men jag personligen föredrar att bara använda dem i tvättmaskinen.
Tvättnötterna (Som egentligen är en frukt som man har knäckt och tagit ur kärnan i) kommer ifrån ett sorts träd som växer i Indien som heter Sapindus mukorossi. Detta träd skapar ett ämne i frukterna som kallas för Saponin och verkar som en mild tensid som rengör men även håller skadeinsekter och andra djur borta. Man har upptäckt via olika studier att detta ämne är ett utmärkt medel till rengöring och speciellt till rengöring av kläder. Det fungerar precis som vanliga tvättmedel men du slipper de obehagliga och skadliga kemikalierna, alt du behöver är en liten tygpåse eller en strumpa att läppa nötterna i, sen knyter du ihop påsen/strumpan och kastar in den i tvättmaskinen tillsammans med resten av smutstvätten. Enkelt eller hur?!
För tuffare fläckar såsom olja m.m behöver du bara lite gallsåpa direkt på fläcken innan du tvättar som vanligt med nötterna.

Och om ni inte tror på det jag berättar för er nu så kan jag tala om för er att det är bland det bästa jag någonsin har testat. Jag använder nötterna jämt och vill inte ha något annat sedan jag testat dem själv!

Ifall ni är nyfiken och vill veta mer eller till och med köpa lite nötter själv för att testa så kan ni gå in på Ekoexpressen.se och skicka för er själva

Tro mig, det är värt det!
Ha det med er!

MVH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar