2010-07-28

Från Positivt Till Besviken På En Vecka


Som många av er vet sedan tidigare så är jag för allt miljövänligt och kemikalie fritt och det var det som fick mig att testa "no poo" här en period ("No poo" innebär att man använder sig av alternativa metoder till att rengöra håret och kroppen istället för att använda det traditionella schampot och duschtvålen i affären som är proppfull av kemikalier). Jag testade bikarbonat med honung istället som schampo och äppelciervinäger skölj som balsam och blev faktiskt till en början...positivt överaskad! Jag gillade resultatet för håret blev rent, följsamt, mjukt och glansigt efteråt. Till kroppen valde jag att tvätta mig med vanlig vegetabilisk olja och till ansiktet testade jag OCM (OilCleansingMethod: Vilket innebär som namnet mer eller mindre uppger, att man tvättar ansiktet med en speciellt oljeblandning med ricinolja som bas regelbundet).
Kroppsbehandlingen tyckte jag lite si och så med men det funkade till en början och jag övervägde faktiskt att övergå helt till den metoden då jag slapp smörja mig in efter varje dusch som jag skulle behöva göra annars för min mycket torra hud. OCM funkade också bra...som sagt först.

Sen vette faan vad som hände, allt kom samtidigt och med en effekt som skedde bara över natten (Kändes det som). För sen några dagar senare då jag en morgon skulle kolla mig i spegeln och göra mig i ordning för dagen så greps jag av panik, och ärligt talat lite chock. Huden på ansiktet var så torrt och stramt så jag såg 20 år äldre ut och håret hade blivit MEGA fett och risigt! HJÄLP!
Jag kastade mig direkt på flaskan med aprikoskärneolja och började badda tunt i hopp om att det skulle mjukna upp, men det gjorde det inte. Inte heller funkade det med att jag tog min gamla lotion och smörjde på för fulla muggar. OCM-blandningen som jag använde mig av spädde jag ut rejält så ricinojan inte tog överhanden, men inte det hjälpte heller de kommande dagarna. För håret testade jag mig fram med nya olika recept på bikarbonat tvätt men inget verkade funka längre, håret var fortfarande en röra! :(

"Ok, kanske är detta bara en övergångs period", tänker jag lite nervöst för mig själv och fortsätter i ungefär 2 dagar till.
Men sen när jag kollade in ansiktet åter igen en kväll så var det droppen som fick bägaren att rinna över, det hade nu börja fjälla och bli sprickor! Och nu hade resten av kroppen också blivit knottrig och torr!!

"Nej nu faan skiter jag i detta! Fram med Medimixen!!"

Den gröna krydd doftande tvålkuben for som en missil mellan händer och ansiktet och jag måste erkänna att jag har saknat dess lödder och skum! What a feeling! <3
Efteråt tog jag den vanliga lotionen igen, och som på ett trollslag så var huden lika ren, mjuk och fin som den var tidigare :)
Nästa dag gjorde jag en helintvålning så även kroppen och håret fick sig en omgång. Sen var allt som vanligt igen och även håret blev normalt och rent.

Efter denna erfarenhet kan jag lovar er detta, och det är att jag aldrig mer tänker testa något annat och svika Medimix tvålen igen, jag ska förbli trogen min lilla gröna och miljövänliga lilla gud! Jag gjorde senare lite mer efterforskningar om metoderna jag testat för att se om jag kunde läsa någonstans om det verkligen var vanligt med övergångsperioder och att det var att vänta under första perioden. Jag hade varit så noga med att följa de olika råden, vad gick snett liksom? Jag fann inge svar men en sak fann jag som jag verkligen kan relatera mig till: "...de olika metoderna passar inte alla utan att man måste testa sig fram...". Jodå, det kan jag verkligen hålla med om! Det kanske funkar på andra, men tråkigt nog var det verkligen ingenting för mig.

Två saker som jag snappade upp som jag däremot kommer att fortsätta med är äppelcidervinäger sköljen och ansiktsmasen med honung och bikarbonat. För de har i alla fall bara varit positivt för mitt hår och ansikte. ÄN SÅ LÄNGE :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar