2010-04-20

Mina Beauty Tips

Jag fick skrivlust igen och bestämde mig för att skriva lite om utseendet per say, med andra ord vill jag dela med er av mina egna skönhetsråd som jag använder mig av dagligen. Här ska det pratas om skönhetsvård och olika recept som jag själv besitter och som jag vet fungerar, kanske något för er att prova på därhemma?

Vilket som så vill jag först och främst klargöra en sak, du kan komma så sjukt billigt undan med enbart produkter från ditt skafferi och kylskåp. Och det med en bonus av att du slipper alla kemikalier som finns i överflöd i flaskor och burkar borta i din lokala butik. Så kan det bli bättre? Både miljövänligt, billigt och bra för dig :)

.:Ansikte:.
- En sak du kan göra, och som du bör göra om du har blandhy som jag, är att tvätta ansiktet morgon och kväll för att senare smörja in huden med ansiktskräm/-lotion/-olja som är anpassad för just din hudtyp. Det bästa du kan hitta för din hy är egentligen någon form av ren växtolja som passar din hudtyp. Olika växtoljor har olika kvalitéer så det finns en favorit för alla, min är aprikoskärneolja då den är bäst för blandhy, en annan som är bra är Jojobaolja som funkar för de flesta hudtyper. Olivolja är inte dåligt egentligen men det är faktiskt så att de flesta är allergisk eller reagerar på den då man får den på huden, jag är en utav dem! Det bästa med oljor är att det som passar för ditt ansikte passar oftast också till resten av kroppen! Ibland kan det dock inte räcka med enbart återfettning utan att det även behövs något som binder fukten i huden. Prova då någon naturlig och miljövänlig produkt som innehåller silkesprotein, silke har de egenskaperna att det drar åt sig fukt och silkesproteiner tas lätt upp av huden och binder då på så sätt fukten i huden. Även håret mår bra av silkesprotein.

- Jag har precis fått lära mig att bikarbonat är ett universalmedel, såpass att du verkligen kan använda det till allt! Till och med ansiktsvård :) Den behandling som jag skriver här är extra bra för den som har blandhy eller fet hy och vill göra en djuprengöring av ansiktet. Ta bikarbonat och lite vatten som du sedan blandar till en smet eller en deg, detta tar du sedan och applicerar på ansiktet. Skölj sedan av ansiktet i cirkelrörelser med händerna för mer peeling effekt och resultatet som blir efter är ren och supermjuk hy. Vanligtvis så brukar man inte behöva smörja in ansiktet efter denna behandling men jag brukar göra det ändå för att vara säker att huden håller sig återfuktad. Denna behandling kan du göra upp till 2 ggr/veckan.

- Och om inte ovanstående duger så kan du ta hjälp av Aspirin tabletter för en rejäl och effektiv rengöring, tabletterna hittar du på apoteket. Du tar tre tabletter och 2 msk vatten, blandningen applicerar du sedan på ansiktet. Detta fungerar som en mask och asetylsalicylsyran i tabletterna öppnar porerna och rengör därför på djupet. Man brukar hitta syran i de flesta skönhetsprodukter för fet hy men även i äpple, rabarber och vissa receptfria preparat mot värk och feber på apoteket. Efter ca en 15-30 min tvättar du rent ansiktet med cirkelrörelser. OBSEVERA dock att man KAN reagera på asitylsalicylsyra då den är stark så jag föreslår att du testar metoden först på ett litet område av ansiktet eller på halsen innan du kör hela ansiktet för att vara säker på att du klarar av den. Äter du regelbundet läkemedel så bör du undvika denna metod då man ej ska kombinera olika läkemedel utan råd från en läkare. Denna "Mask" kan du köra högst 1 gång/vecka.

- Vill du ge ditt ansikte en vitaminkick och föryngra den kan du göra en mask av följande:

1st Avocado
1st Banan
3 msk Flytande honung
Och lite valfri växtolja (Tex: raps- eller aprikoskärneolja)

Mosa ihop allt med en mixer och applicera sedan på ansiktet. Låt det verka i ca 30 min, skölj av och tvätta sedan rent ansiktet. Denna mask kan du göra ca 1-2ggr/veckan. Sen är det även roligt att mixa och trixa med olika frukter om man är sugen på att prova något annat, citrusfrukter och kiwi är inte att rekommendera dock då deras syror kan bleka eller till och med irritera!

- Ångbad! Superbra för porerna i ansiktet, och även bra ifall du är grymt förkyld. Ta en stor skål eller balja med HETT vatten, några droppar av valfri eterisk olja och en handduk. Oljan droppar du i vattnet och sen lägger du handduken över huvudet och skålen/baljan så du har ansiktet vänd nedåt mot vattenytan, meningen är att du ska fånga upp vattenångorna så de stannar kvar innanför handuken. Låt ångan göra sitt jobb i ca en 10-20 minuter (Eller så länge du orkar med) och torka sedan av ansiktet eller tvätta av det. Är du förkyld eller har slemhosta så rekommenderar jag att du tar teetrea olja eller pepparmyntsolja som du droppar i vattnet och att du andas in ångorna.

- Börja använda er av den fasta tvålen Medimix gjord på indiska kryddor gjord efter aryuveda, som jag tidigare har nämnt så finns den på Eldopalen eller på liknande hemsidor. Superbra för dig som har känslig hy eller lider av acne!

- En tips som jag ser sällan ute på internet men som har stort betydelse för ditt ansikte är följande: Se över med hur mycket smink du använder dig av dagligen! Du behöver hur mycket spackel som helst för att se vacker ut, INGEN BEHÖVER DET! En liten mängd räcker för att göra skillnad. Dessutom så är smink en utav de ledande faktorerna till rynkor, acne och pormaskar. Så spar det till festligheter eller använd så lite som möjligt!

- Sen var det det där med rynkor och fina linjer, hur kan man bli av med dem eller förebygga dem? Studier visar att om man är ute i god tid med att sköta om sin hy regelbundet så får man mindre rynkor och linjer, den idealiska ålder med att börja med tex ögonkräm för linjer runt ögonen är 20år. Men det betyder inte att det är försent att sköta om hyn bara för att du är över 20! Det finns naturliga skönhetsprodukter som innehåller en syra som kallas för AHA-syra (Alpha Hydroxy Acid) som har en föryngrande effekt på huden då den tränger ned på djupet och stimulerar huden till att bilda mer kollagen och elastin, de ämnen som håller huden spänstig. De finns i nästintill alla fruktsorter och i rörsocker. Nu kanske ni förstår vad jag menar då jag sa att "fruktmasken" föryngrar. Dessutom, som en bonus, så har även AHA-syror effekt på finnar och tilltäppta porer :)

- Använd ALDRIG någon produkt som innehåller alkohol på ansiktet eller på kroppen överhuvudtaget, det torkar ut huden och gör så att hyn föråldras mycket snabbare vilket i sin tur leder till stram hy och att rynkor uppstår.

.:Kropp:.
- Som jag nämnde tidigare så är växtolja bra att smörja in kroppen med, är man rädd för att man ska få en för "Fet" känsla på hyn av olja så kan jag berätta för er att om du väljer rätt sorts olja så kommer du slippa den där feta känslan och ändå få en mjuk hy.

- Vill du ha vita tänder så prova att göra en smet av mosade jordgubbar och bikarbonat. Inte det godaste du har ätit men det har en polerande effekt som gör dina tänder vitare utan att skada emaljen.

- Alla hatar celluliter, och ju smalare du är desto mer syns groparna, ironiskt nog kan man tycka! Så på bästa naturliga väg för att bli av med dem är att massera problem området regelbundet så blodcirkulationen förbättras just där. Jag masserar kroppen regelbundet i och med att jag smörjer hela kroppen efter att jag duschat, det enda som behövs då är att jag lägger lite extra tid att massera tex låren osv. Om du vill förebygga eller få mindre celluliter på rumpa och lår så bör du se efter vad för sorts trosor du har på dig, sitter de åt för mycket så stryps blodcirkulationen och fler celluliter bildas, lössittande string eller hipsters är bäst! En annan grej du kan testa är Björkolja eller Birchoil som det heter från Weleda, finns att hitta på Hälsokosten. Annars är det motion och rätt kost som gäller!

- Nu kommer ni att rynka på ögonbrynen då jag säger detta, men duscha inte för ofta! Inte nog med att man slösar på vatten nå förbaskat, kroppen mår faktiskt bra av lite "skit i hörnen". Vi lever i en värld där renligheten är extrem, nästintill sjuklig, och det är på grund av detta som barn utvecklar allergier, eksem m.m. Jag personligen duschar kroppen varannan dag och håret 2 ggr i veckan och det räcker. Självfallet duschar jag vid de tillfällen då jag har tex tränat och är sjösvettig, men i vanliga fall behöver du inte vara megarenlig. Kroppen mår dessutom bäst då den får återfetta sig själv naturligt, så om du har torr hy så rekommenderar jag att du testar att duscha mer sällan för då kanske du slipper att använda dig av lotioner och cremer till slut. När det kommer till dina händer dock är det en annan historia då du dagligen rör vid andras händer och dyl, dem ska du tvätta ofta. Men se då till att du sköter om dem också! :)

- Kaffe är superbra peeling för både kropp och ansikte! Dessutom så har det en upp piggande effekt men det kunde ni nog lista ut ;)

.:Hår:.
- Som jag nämnde tidigare så är silkesprotein bra för håret så att håret får fukt. Men något annat som är bra för både hud, hår och naglar är B-vitamin eller Öljästtabletter. Det finns att köpa på hälsokost och vanliga affärer.

- Vill du ha recept på en bra hårinpackning så följer du bara samma recept som på ansiktsmasken med frukt, förutom en skillnad. Du har även i ett ägg! Proteinet i ägget ger håret stadga och mer stryktåligt på naturlig väg. Smeten har du sen i håret och virar sen in huvudet i en fuktig och varm handduk, för att behålla fukten och värme brukar jag vira in en torr extra handduk runt huvudet. Det blir lite av en balans uppvisning och man ser ut som en extrem indier men det är det värt :D Efter 30 min så tvättar du ur smeten ur håret med ditt favoritschampo. Jag rekommenderar att du schamponerar håret 2 ggr så du får ur allt, strunta sen i balsamet för det kommer du inte behöva! :)

- Nu ska jag dra upp en lista på de ting som skadar ditt hår och som du bör undvika ifall du vill ha vackert svall, BIG NO NO!:

*Hårtork
*Borsta/kamma ofta (Speciellt onödigt ifall du har kort hår :D)
*Hårstylingprodukter (Och om du känner dig nödvändigt tvungen till det i alla fall så kan jag rekommendera naturligt hårvax)
*Plattångar,Curlingirons och dyl
*Hår accessoarer i plast och metall
*Borstar och kammar i metall och plast
*Tvätta håret ofta
*Färgningar och toningar
*Ruska/Gnugga håret torrt efter dusch och bad
*För hårda håruppsättningar

- Och nu ska jag rabbla upp en lista på de ting du kan göra och bör använda dig av ifall du vill ha vackert svall, alltså ett OH YES! för håret:

*Självtorka efter dusch/bad
*Regelbundna hårinpackningar (Minst en gång i veckan)
*Borstar och kammar i trä och svinborst
*Tvätta det högst 2 ggr/vecka
*Borsta sällan och enbart då håret är torrt!
*Schampo i hårbotten och balsam i topparna ONLY! (Allra bäst vore det om du inte använde schampo eller balsam alls)
*Lösa håruppsättningar
*Hår accessoarer utan plast och metall
*Skölj håret i kallt vatten efter att du har balsamerat det

- Ifall du har långt hår och vill fortsätta ha det långt bör du fläta ditt hår i en enda stor och lös fläta innan du lägger dig. Då blir inte håret så tovigt så du slipper att borsta det och så sliter det inte på håret då du ligger och sover.

.:Hälsa:.
- Har du problem med matsmältningen eller vill ha hjälp med att gå ner i vikt så ska du prova att ha lite äppelcidervinäger i ett glas vatten. Det hjälper matsmältningen, reglerar ph-balansen i kroppen och sätter fart på matsmältningen. Det är speciellt bra för dig som kvinna att dricka denna kur en gång om dagen då det även reglerar balansen i underlivet. En släkting till mig hade problem med klåda i underlivet och fick tipset att dricka äppelcidervinäger utblandat i vatten då inget annat funkade, klådan försvan dagen efter att hon provade kuren. Men drick för allt i världen inte äppelcidervinäger då du har halsbränna, det kan förvärra den! Vänta istället tills brännan har gått över.

- En annan sak du kan testa ifall du vill få hjälp på traven då du ska gå ned i vikt är att dricka grönt te, även det sätter fart på matsmältningen och dessutom får du i dig nyttiga antioxidanter. Överkonsumerar du däremot grönt te ger du levern stryk, men då pratar vi om stor överkonsumtion! Tre koppar om dagen är ok, och enligt vissa studier så sägs det att grönt te ska även förebygga diabetes. Är du dock enbart ute efter mycket antioxidanter så ska du satsa på ÄKTA vitt te som är fullsmockat av det, även mer än det gröna. Svart te är det absolut inget fel på, det är upp piggande och nyttigt att dricka. Något man bör dock se upp med är att dricka svart te strax före eller efter maten då det försämrar upptaget av järn från maten vi äter. Låt maten smälta klart i minst en timme eller drick teet minst en timme före maten så du vet med säkerhet att du inte stör järnupptaget i magen.

- Rött te är egentligen inte teblad utan en afrikansk baljväxt, den har en speciellt smak men är även den nyttig såsom de andra teerna. Skillnaden mellan detta te och de andra sorterna är, förutom växtslaget, att det inte blir beskt då det får stå och dra länge. Dessutom så är det den enda te-sorten som inte innehåller någon som helst koffein, så det är ett utmärkt kvällste som sägs också vara bra emot sömnproblem.

- Ät omega-3! Helst i tablettform för att undvika att äta för mycket fisk som oftast har halter av kvicksilver i sig. Omättat fett i alla dess slag är nyttigt för kroppen, kroppen behöver bli insmord inuti också för att den ska fungera normalt!

- De flesta vet redan att man bör motionera regelbundet för att hålla sig i form och för att må bra. Men det finns vissa av oss som vill mer än att bara känna att det "Bränner" efter att man har tränat, dessutom så tycker faktiskt inte alla att det är så roligt att sitta och lyfta skrot eller att springa långa sträckor fram och tillbaka. Vill man ha riktigt roligt samtidigt som man tränar så kan jag rekommendera dans av något slag, det finns en dansstil för alla! Eller vill du kunna se nytta med ditt tränande och inte enbart muskler och kondition? Då kan du tex börja med någon form av kampsport eller så börjar du Yoga. Med kampsporter utvecklar du disciplin och du tränar inte enbart kroppen utan även sinnet. Med Yoga tränar du inte enbart statisk träning utan också smidighet och balans. Sen har du också pilates, Qui Gong m.m. Ja, möjligheterna är oändliga! Annars räcker det med att gå på promenad minst en halvtimme om dagen och se till att ta trappen istället för hissen.

- Vatten, vatten, vatten och åter vatten! Drick mycket utav det, helst 1½ liter om dagen! Du kan visserligen dricka valfria drycker i samma mängd men inget slår som traditionellt vatten, då slipper du alla extra tillsatser och dyl. Bra för kroppen och för din hy.

.:Allmän Fakta:.
- Man beräknar på att ca 95% av alla skönhetsprodukter innehåller någon form av kemikalie som är skadligt för miljön eller hälsan, ironiskt nog står produkter för barn högst i topp på koncentrationen av skadliga ämnen (Gör en extra sugen på att köpa det där Bamse schampot nästa gång man är och handlar :P).

Är du nyfiken på olika oljor och dyl. eller om du vill till och med skapa egna skönhetsprodukter så kan du gå in på http://www.crearome.se/. Crearome är ett företag som säljer naturliga ingredienser för att skapa sina egna skönhetsprodukter och färdiga naturliga skönhetsprodukter. Här finns det även recept och startkit för att göra eget.

Nu ärligt talat så kommer jag inte på nå mer, har ni några bra tips att dela med er?
Jag kommer nog säkert att uppdatera inlägget ifall jag kommer på något annat.

Om inget annat så får ni ha det så bra tills nästa gång!

MVH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar